02142214

نمودار قیمت قوطی و پروفیل آهنی در 1403

قوطی و پروفیل از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت به شمار می‌رود. قیمت قوطی به دلیل تنوع کاربرد و تقاضا از اهمیت بالایی در صنعت برخوردار بوده و از این جهت تأثیر بالایی بر هزینه تولید در صنایع مختلف دارد. نمودار قیمت قوطی و پروفیل آهنی یکی از پارامترهایی است که می‌تواند با توجه به مسیر گذشته مورد بررسی قرار گرفته و چشم‌انداز روشنی از آینده قیمت پروفیل به فعالان حوزه فولاد ارائه دهد. در این مقاله به بررسی نمودار قیمتی انواع قوطی و پروفیل فولادی می‌پردازیم.

نکته مهم: همه قیمت‌ها در این مقاله با احتساب 10 درصد ارزش‌افزوده اعلام شده است.

 

بازار قوطی و پروفیل در سال ‌های اخیر

بازار قوطی و پروفیل در سال‌های اخیر مانند دیگر مقاطع فولادی با روندی جهش تورمی قیمت و رکود همراه بوده است. جهش قیمت پروفیل در نیمه دوم 1401 باعث ثبت قله‌های جدید قیمتی در این مقطع شده است که تا سال 1403 نیز پابرجاست. بازار پروفیل پس از این جهش قیمتی، در یک محدود نوسانی دوساله تا 1403 در حال نوسان بوده است. رکود صنایعی مختلفی مانند ساختمان و مبلمان سازی باعث شده تا رکود در بازار قوطی و پروفیل نیز وجود داشته باشد.

 

عوامل مؤثر بر قیمت قوطی و پروفیل

عوامل تحلیل قیمت‌ها در بازار به دو گروه عمده زیر تقسیم می‌شوند:

  • تحلیل فاندامنتال
  • تحلیل تکنیکال

از عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل در سال 1403 در تحلیل فاندامنتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت دلار
  • قیمت ورق فولادی
  • میزان عرضه و تقاضا
  • قیمت جهانی فولاد
  • نوع برند و مشخصات محصول

قیمت دلار از جمله عوامل مهم در نوسانات قیمت قوطی و پروفیل است. هم‌چنین دلار علاوه بر تأثیر آنی بر بازار می‌تواند بر هزینه تولید نیز تأثیر بگذارد. هم‌چنین با افزایش علاقه صنایع پایین دستی به خام فروشی و کسب درامد دلاری از صادرات می‌تواند باعث تغییر قیمت قوطی و پروفیل شود. پروفیل و قوطی هم از نورد سرد و هم از نورد گرم تولید می‌شوند. پروفیل‌های نورد سرد از خم‌کاری ورق‌های فولادی تولید شده و از این رو نمودار قیمت قوطی با نمودار قیمت ورق دارای همسانی بالایی است. میزان تولید و عرضه انواع قوطی و پروفیل با توجه به شرایط زنجیره تأمین و هم‌چنین میزان تقاضای بازار با توجه به رونق در صنایع مصرف‌کننده از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت روز قوطی شناخته می‌شود. نوع برند و مشخصاتی نظیر وزن، طول و ضخامت از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل قوطی است.

 

نمودار قوطی و پروفیل

از عوامل مؤثر بر قیمت قوطی و پروفیل در سال 1403 در تحلیل تکنیکال می‌توان به بررسی نمودار قیمت قوطی اشاره کرد. در ادامه نمودار قیمت انواع قوطی و پروفیل 1403 را تحلیل و بررسی می‌کنیم.

نکته مهم: همه قیمت‌ها در این مقاله با احتساب 10 درصد ارزش‌افزوده محاسبه شده است.

 

نمودار قوطی و پروفیل صنعتی

در پایین نمودار قیمت قوطی پروفیل صنعتی را مشاهده می‌کنید:

نمودار پروفیل صنعتی

همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید نمودار دوساله قیمتی قوطی صنعتی در محدود 47 هزار تومان دارای یک مقاومت قوی است که باعث برگشت نرخ قوطی در سال‌های 1401 و 1403 شده است. هم‌چنین محدوده حمایتی بین 32 الی 35 هزار تومان نیز باعث شده تا قیمت پروفیل صنعتی در چندین مرتبه از این محدوده ارزان‌تر نشود. با توجه به عوامل فاندامنتال نظیر نرخ ارز و میزان تورم و بررسی این نمودار می‌توان عنوان کرد که نمودار نرخ پروفیل صنعتی برای 1403 و 1404 در محدوده 33 الی 47 هزار تومان نوسان خواهد کرد تا زمانی که با توجه به نرخ ارز بتواند از مقاومت 47 هزار تومان عبور کند.

 

نمودار قوطی و پروفیل گالوانیزه

در پایین نمودار قیمت قوطی و پروفیل گالوانیزه را مشاهده می‌کنید:

نمودار پروفیل گالوانیزه

همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید نمودار دوساله قیمت پروفیل گالوانیزه در محدود 65 الی 64 هزار تومان دارای یک مقاومت قوی است که باعث برگشت نرخ قوطی در سال‌های 1401 و 1403 شده است. هم‌چنین خط حمایتی در حدود 55 هزار تومان نیز باعث شده تا قیمت قوطی گالوانیزه در چندین مرتبه از این محدوده ارزان‌تر نشود. هم‌چنین در این نمودار با فلش قرمز شاهد جهش قیمتی نمودار قوطی پروفیل در سال 1401 هستیم. با توجه به عوامل فاندامنتال نظیر نرخ ارز و میزان تورم و بررسی این نمودار می‌توان عنوان کرد که نمودار نرخ پروفیل صنعتی برای 1403 و 1404 در این محدوده 65 الی 55 هزار تومان نوسان خواهد کرد تا زمانی که با توجه به نرخ ارز بتواند از مقاومت 65 هزار تومان عبور کند.

 

نمودار پروفیل مبلی

در پایین نمودار قیمت قوطی و پروفیل مبلی مشاهده می‌کنید:

نمودار پروفیل مبلی

همان‌طور که در نمودار قوطی مبلی مشاهده می‌کنید نرخ قوطی مبلی در محدوده 44 الی 65 هزار تومان در حال نوسان است. هم‌چنین می‌توانید شیب جهش قیمت پروفیل مبلی را در سال 1401 مشاهده نمایید.

 

نمودار قوطی و پروفیل ستونی

در پایین نمودار قیمت قوطی و پروفیل ستونی مشاهده می‌کنید:

نمودار پروفیل ستونی

همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید نمودار پروفیل ستونی در سال اخیر به شیب ملایمی تا قیمت 47 هزار تومان افزایش یافته و دوباره با همان شیب به سمت محدود 36 هزار تومان ارزان‌تر شده است. نمودار پروفیل ستونی در محدوده 47 هزار تومان دارای یک مقاومت است.

 

نمودار پروفیل زد، نمودار پروفیل سی و نمودار قوطی سپری

در ادامه نمودار پروفیل زد و پروفیل سی پرلین را می‌توانید مشاهده کنید.

نمودار پروفیل زد نمودار پروفیل سی پرلین    

سخن پایانی

همان‌طور که در نمودار قوطی و پروفیل تا سال 1403 مشاهده کردید و با توجه به رکود بازار آهن باید عنوان کنیم که به‌طورکلی نرخ قوطی و پروفیل در انواع محصولات در یک محدود قیمتی دوساله در حال نوسان است. در ادامه باید منتظر ماند و دید که شرایط بازار و عواملی نظیر نرخ ارز، میزان تورم، نحوه عرضه و تقاضا در بازار و چشم‌انداز کلی اقتصاد ایران چگونه عمل می‌کند و چه تأثیری بر بازار آهن خواهد گذاشت.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.