02142214

آشنایی با کاربرد آهن و فولاد در ساخت تجهیزات کشاورزی

فولاد در جهان مدرن کاربرد گسترده‌ای دارد و از چرخ قطار و سازه ساختمان گرفته تا وسایل آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همراه افزایش جمعیت جهان نیاز به تولید مکانیزه غذا در سراسر جهان بیشتر شده است. برای تولید مکانیزه مواد غذایی نیز به ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی نیاز داریم. آهن و یا بهتر بگوییم فولاد، یکی از مواد اولیه ضروری در پیشرفت صنعت کشاورزی و ساخت ادوات و تجهیزات مورد نیاز در صنعت کشاورزی به شمار می‌رود. از این رو باید عنوان کنیم که آهن و فولاد همانند سایر صنایع در صنعت کشاورزی هم نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند. برای ساخت تیغه ماشین‌های کشاورزی و بیل و کلنگ گرفته تا قوطی‌های مواد غذایی به آهن و انواع آلیاژ فولاد نیاز داریم. در این مقاله به تأثیر آهن آلات بر صنعت کشاورزی و انواع کاربرد فولاد در این صنعت می‌پردازیم.

 

تأثیر قیمت آهن و محصولات کشاورزی برهم

با توجه به گستردگی استفاده از آهن در صنعت کشاورزی می‌توان عنوان کرد قیمت آهن و محصولات کشاورزی در بازار عرضه و تقاضا می‌توانند برهم تاثیرگذار باشند. به گونه‌ای که رونق صنعت کشاورزی باعث افزایش تقاضا برای فولاد و در نتیجه افزایش قیمت مقاطع فولادی می‌شود و برعکس. کاهش رونق در صنایع کشاورزی باعث کاهش مصرف انواع مقاطع فولادی در این صنعت شده و می‌تواند حجم تقاضا در بازار را کاهش داده و باعث رکود یا ارزان شدن فولاد شود. هم‌چنین گران شدن فولاد به دلایل مختلف باعث افزایش قیمت تجهیزات و ادوات کشاورزی شده که باعث می‌شود هزینه تولید مواد غذایی افزایش یافته و قیمت نهایی تولیدات کشاورزی بیشتر شود.

 

عوامل مؤثر بر قیمت تجهیزات کشاورزی فولادی

قیمت تجهیزات کشاورزی به مقاطع فولادی و کیفیت و آلیاژ مورد استفاده در تولیدان بستگی دارد. از این رو قیمت انواع آهن آلات از قبیل قیمت ورق سیاه، ورق گالوانیزه، پروفیل و ... بر قیمت تجهیزات کشاورزی تأثیرگذار است. هم‌چنین نوسانات نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار و قیمت جهانی ادوات از دیگر عوامل مؤثر بر تعیین نرخ تجهیزات کشاورزی به شمار می‌رود.

 

دلایل استفاده از آهن و فولاد در صنعت کشاورزی

همان طور که گفتیم برای تولید ادوات کوچک و ماشین‌آلات بزرگ تا بسته بندی مواد غذایی به آهن نیاز است. البته آهن به صورت انواع آلیاژهای فولادی در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دلایل کاربرد آهن و فولاد با این وسعت در صنعت کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود منابع گسترده و استخراج آسان‌تر از سایر فلزات
  • تأمین مقاومت و استحکام لازم برای ساخت ادوات مورد نیاز
  • قابلیت شکل‌پذیری و جوش‌کاری بالا
  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • استقامت در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف
  • استقامت در برابر ضربه و میزان خستگی
  • غیر سمی بودن برای بسته بندی مواد غذایی
انواع تجهیزات کشاورزی ساخته شده از اهن و فولاد

کاربرد انواع آلیاژهای فولادی در صنعت کشاورزی

با توجه به سختی، مقاومت و دیگر مشخصات مورد نیاز برای هر کاربرد کشاورزی، از انواع آلیاژهای فولادی استفاده می‌کنند تا بتوانند مقاومت و دوام لازم را در محیط‌های نامناسب کشاورزی تأمین کنند. به عنوان نمونه برای کاربردهای با نیاز به سختی بالا از فولادهای استنلس استیل و برای کاربردهای معمول‌تر مانند ساخت اره از فولاد کربن متوسط استفاده می‌کنند. هم‌چنین از فولادهای آلیاژی مختلف با توجه به افزایش مقاومت در برابر رطوبت، خوردگی و یا افزایش چقرمگی تجهیزات کشاورزی استفاده می‌کنند.

 

پرکاربردترین مقاطع در ساخت تجهیزات کشاورزی

بسته به نوع محصولات کشاورزی، انواع مختلفی از مقاطع فولادی به کار می‌روند. هرچند از همه مقاطع فولادی در این صنعت استفاده می‌شود اما به نظر می‌رسد ورق و انواع پروفیل‌های فولادی از پرکاربردترین مقاطع در صنعت کشاورزی باشند. در ادامه کاربرد هر یک از مقاطع فولادی را در صنعت کشاورزی بررسی می‌کنیم.

 

کاربرد انواع ورق فولادی در صنعت کشاورزی

ورق‌های فولادی دارای انواع مختلفی است و از این رو یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنایع کشاورزی به شمار می‌روند. کاربرد انواع ورق فولادی در صنایع مربوط به کشاورزی به صورت زیر است:

از انواع ورق‌های گالوانیزه، استنلس استیل و... در ساخت ادوات کشاورزی مانند بیل، تیغه ماشین‌آلات، پوشش سیستم‌های آبیاری، تجهیزات حمل و نقل مانند ریل، لوله‌های آبیاری، ابزار برشی و ... استفاده می‌کنند. انواع لوله‌های فولادی یکی از مقاطع پرکاربرد در سیستم آبیاری و انتقال سایر سیالات است که معمولاً از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند.

کاربرد ورق سیاه در ساخت تجهیزات کشاورزی

کاربرد انواع پروفیل فولادی در صنعت کشاورزی

علاوه بر لوله از انواع دیگر پروفیل‌های فولادی مانند تیرآهن، میلگرد، نبشی و قوطی‌های فولادی نیز در صنایع کشاورزی استفاده می‌کنند. این کاربردها به صورت زیر است:

استفاده از میلگرد و انواع پروفیل‌های L، C، U برای:

  • برای ساخت و تقویت انواع سازه‌های گلخانه، انبار و ...
  • برای ساخت انواع قاب‌ها، سیستم‌های حمل و باربری کشاورزی
  • برای ساخت قفس‌های نگهداری دام‌ها و مرغ‌ها
  • برای انواع حصاربندی‌ها و محافظت از اراضی مانند انواع سیم خاردار
  • برای ساخت بسترهای نگهداری محصولات در انبارهای ذخیره‌سازی
  • برای ساخت انواع ابزار مانند تیغه‌ها و قطعات برشی

استفاده از تیرآهن در ساخت قطعات و سازه‌های بزرگ کشاورزی از جمله قاب‌ها و بنادق.

 

استفاده از آهن در ساخت تجهیزات و ادوات کشاورزی

کاربرد آهن و فولاد در ساخت ادوات کشاورزی می¬‌تواند به صورت کل قطعه و یا به صورت اتصال دهنده مانند پیچ و مهره باشد که نشان دهنده گستردگی استفاده از فولاد در صنعت کشاورزی است. در هر صورت به صورت کلی ادوات و تجهیزات فولادی مورد استفاده در صنعت کشاورزی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • ادوات و تجهیزات موتوری: مانند انواع ماشین‌آلات مورد نیاز در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، انواع تراکتور و تریلر، انواع ماشین‌آلات درجه‌بندی محصولات، ماشین‌آلات آماده‌سازی، تولید و فرآوری خوراک دام، طیور و غیره، انواع ماشین‌آلات و تجهیزات پرورش دام و طیور و غیره.
  • ادوات و تجهیزات غیر موتوری: مانند انواع بیل و بیلچه و ادوات برشی مانند اره و هم‌چنین انواع دنباله بندها که به ماشین‌آلات موتوری مانند تراکتور متصل می‌شوند.
 

سخن پایانی

در این مقاله از کاربردهای آهن آلات و مقاطع فولادی در صنعت کشاورزی به حصاربندی، سیستم‌های آبیاری و انتقال سوخت، ماشین‌آلات مورد استفاده در کاشت، داشت و برداشت مانند تراکتور و کمباین، انواع دنباله‌روهای متصل شونده به ماشین‌آلات، ساخت انواع حفاظ‌ها، قطعات برشی، ادوات غیر موتوری مانند بیل و بیلچه، ساخت سازه‌های مورد نیاز اشاره کردیم. از این رو می‌توان به وابستگی گسترده صنعت کشاورزی به آهن و مقاطع فولادی پی برد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.