02142214

پیش بینی قیمت آهن آلات در نیمه دوم سال 1403

بازار آهن آلات نیمه دوم سال 1403 را هم با رکود و کاهش تقاضا در بازار شروع کرد؛ اما پارامترهایی در شش ماه پیش رو 1403 تا شروع سال 1404 وجود دارد که می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت آهن آلات داشته باشد. از مسائل ژئوپلیتیک گرفته و افزایش تنش‌های منطقه‌ای گرفته تا نزدیک شدن به تاریخ انتخابات آمریکا که هریک می‌توانند بر نرخ ارز و بازارهای داخلی تأثیر زیادی داشته باشند. در این مقاله چشم‌انداز بازار و قیمت آهن آلات در نیمه دوم 1403 را بررسی می‌کنیم.

 

اتفاقات بازار آهن در بهار و تابستان 1403

بازار آهن سال 1403 را هم‌راستای قیمت دلار افزایشی شروع کرد و تقریباً دو ماه اول 1403 در بیشتر مقاطع مانند قیمت میلگرد امروز، تیرآهن و قیمت ورق به صورت افزایشی سپری شد. حمله موشکی ایران در فروردین 1403و التهاب بازار دلار نیز از دیگر دلایل روند افزایشی قیمت‌ها در اوایل 1403 بوده است.

در ادامه با کاهش قیمت دلار قیمت آهن آلات مانند قیمت ورق آهن هم در روند اصلاحی قرار گرفت که با رکود سنگین نیز همراه بود. این کاهش قیمت آهن آلات و رکود تا پایان تابستان 1403 نیز ادامه داشت و اخلال‌های زنجیره تأمین مانند قطعی برق تولیدکنندگان هم تأثیری بر بازار و قیمت آهن آلات نداشت. با افزایش رکود در اواخر تابستان 1403، دولت تصمیم گرفت تا فولادی‌ها را از تعهد ارزی معاف کند. به این معنی که تولیدکنندگان فولادی دیگر مجبور نبودند دلار حاصل از صادرات را با قیمت دلار نیمایی به بازار برگرداند. شاید این مهم‌ترین اتفاق بازار پس از تنش‌های ابتدای سال ایران و اسراییل در نیمه اول تابستان 1403 بوده باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسید با پایان تابستان و اتمام محدودیت برق، فولادی‌ها یک نفس راحتی بکشند اما نیمه دوم 1403 آبستن اتفاقات جدیدی است که می‌تواند باعث تغییر قیمت آهن آلات تا پایان 1403 شود.

 

مهم‌ترین اتفاقات پیش روی بازار در نیمه دوم 1403

از مهم‌ترین اتفاقات پیش روی بازار در نیمه دوم 1403 تا ابتدای 1404 می‌توان به انتخابات آمریکا و افزایش‌های تنش‌های ژئوپلیتیک بین ایران و کشورهای منطقه اشاره کرد. هردو این اتفاقات با تأثیر بر قیمت دلار می‌توانند بر قیمت آهن آلات تأثیرگذار باشند و باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی شوند. افزایش درگیری‌های مستقیم بین ایران و اسراییل مسلماً می‌تواند باعث التهاب در بازار ارز و قیمت دلار شود و باعث افزایش چند درصدی نرخ دلار در زمان کوتاهی شود. این التهاب در بازار ارز مسلماً به بازار آهن نیز سرایت کرده و باعث افزایش قیمت آهن آلات شود بدون اینکه تغییری در رکود و میزان مصرف آهن آلات به وجود آید. هم‌چنین انتخاب ترامپ به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری که نسبت به ایران دارد، می‌تواند باعث افزایش نرخ دلار در بازه زمانی کوتاه شود. هم‌چنین انتخاب ترامپ چشم‌انداز اقتصاد ایران را تیره و تارتر کرده و از این رو باعث التهاب در کوتاه مدت و رکود در بلند مدت خواهد شد.

هم‌چنین محدودیت‌های گازی تولیدکنندگان فولادی از دیگر مسائلی است که با شروع فصل سرما گریبان گیر بازار آهن می‌شود. این محدودیت‌ها با تأثیر بر میزان تولید و عرضه مقاطع فولادی می‌تواند باعث افزایش قیمت آهن آلات شود.

افزایش قیمت آهن در روزهای آینده

رکود ادامه‌دار بازار آهن در نیمه دوم 1403

به نظر می‌رسد رکود در بازار آهن تا پایان سال ادامه داشته باشد. چرا که هیچ نشانه‌ای از بهبود شرایط در بخش تقاضای آهن مشاهده نمی‌شود. با سیاست‌های انقباضی دولت و کاهش نقدینگی، قدرت خرید به کمترین میزان سال‌های اخیر رسیده است. این کاهش قدرت خرید منجر به رکود در صنایع مصرف‌کننده به ویژه مسکن و ساختمان‌سازی شده است و به نظر نمی‌رسد تا پایان سال از این بازارها رخت ببندد؛ بنابراین رکود تورمی در بازار آهن نیمه دوم 1403 وجود خواهد داشت به این منظور امکان افزایش قیمت آهن آلات بدون تغییر در بخش مصرف بسیار بالا است.

 

پیش بینی قیمت آهن آلات در نیمه دوم 1403

ادامه سیاست‌های انقباضی دولت، رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند بازار مسکن، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک به ویژه احتمال درگیری مستقیم ایران و اسراییل، اخلال در زنجیره تأمین مانند محدودیت‌های گازی تولیدکنندگان و احتمال برنده شدن ترامپ در انتخابات آمریکا از جمله مهم‌ترین پارامترهایی هستند که بر بازار آهن در نیمه دوم 1403 تأثیر خواهند گذاشت. همه این عوامل بر ادامه رکود تورمی در بازار آهن تأکید دارد. به این گونه که هرچند رکود در بازار آهن خواهد ماند اما احتمال جهش قیمت‌ها به دلیل افزایش التهاب در بازار ارز بسیار زیاد است. باید ببینیم که اتفاقات پیش رو چگونه رقم خواهند خورد. در هر صورت با توجه به پیش‌بینی‌ناپذیر بودن پارامترهای موجود مانند احتمال جنگ و ... در معاملات نیمه دوم 1403 بسیار با احتیاط رفتار کنید. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان با شماره 42214–021 تماس بگیرید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.